«Зеленые» минеи изданы по благословению Святейшего Патриарха Московского и всея Руси Алексия II Издатательским Советом Русской Православной Церкви в 2002 году.
Минеи подготовлены на основе издания, выпущенного в 1978–1989 годах Издательским Отделом Московского Патриархата. В каждый том добавлены новые, утвержденные Святейшим Патриархом Алексием II и Священным Синодом службы, тропари, кондаки и молитвы святым, прославленным Русской Православной Церковью за последние годы. Богослужебные тексты сопровождаются житийными справками и прорисями икон. Дополнен новыми памятями святых месяцеслов. В старом издании во многих томах были опущены Богородичны, теперь они помещаются в конце каждой книги. Минея-сентябрь полностью переработана и выдержана в том же стиле, что и остальные тома.
Даты по старому стилю.
Текст в гражданской орфографии, формат файлов djvu
Сентябрь (по дням) — Том 1 (1-30 сентября)
Октябрь — Том 1 (1-31 октября)
Ноябрь — Том 1 (1-14 ноября), Том 2 (15-30 ноября)
Декабрь — Том 1 (1-16 декабря), Том 2 (15-30 декабря)
Январь — Том 1 (1-14 января), Том 2 (15-31 января)
Служба святителю Иоанну исповеднику, епископу Готфскому († ок. 802, память 19 мая и 26 июня), составлена в Свято-Тихоновском гуманитарном университете.
Служба святителю Иоанну Готфскому
На Господи, воззвах: стихиры, глас 4: Возведи очи твои, Иерусалиме, / и виждь северную страну чужедальную, / от неяже прииде к тебе чадо светообразное, / от горнаго Фороса на гору Фаворскую, / прежде страдания и изгнания своего, // свет Воскресения ища прияти, в тебе сияющий.
Воспомяни славу твою, святая Византие, / како христианский мир объяла еси, / кую красоту во образех святых явила еси, / колик сонм свидетелей Христовых возрастила еси, / от нихже единаго Иоанна воспой, яко поборника // честных икон восставления.
Возрадуйся днесь, Церкве Русская, / единаго от сонма святых Таврических видя прославляема, / апостолу Андрею Первозванному последователя, / святителю Клименту Инкерманскому подражателя, / священномученик Херсонесских почитателя, / Стефану Сурожскому единонравнаго, // Иоанна святаго, пределов Партенитских хранителя.
Слава, глас 8: Отче Иоанне прехвальне, / народа избранниче, / монахов, иже в Таврии, наставниче, / веры исповедниче! / Благоразсудну и трезвенну душу устроив, / догматы же уяснив Божественныя, / усердно подвизался еси, / о чистоте Православия, // о нейже ревновати и нас научи.
Тропарь, глас 1: Православныя Таврии покровителю, / Партенитских пределов украсителю, / чудес милосердия источниче, / истины твердый исповедниче, / святителю, отче Иоанне, / моли Христа Бога, Егоже от юности возлюбил еси, / ревность о Богоугождении нам даровати, // умирити мир и спасти души наша.
Ин тропарь, глас 2: Образ твой почитающе, молим тя, святый, / просяще полезная душам нашим, / ты бо душу свою на всяк день Церкве ради полагал еси, / да избавиши паству, Богом данную, от работы вражия, / темже, Иоанне исповедниче, вопием ти: // радости исполни православно поющих память твою.
Канон, глас 8.
Песнь 1. Ирмос: Истрясшему в мори мучительство фараоне, / и Израиля сушею наставльшему, // поим Христу, яко прославися во веки.
Явившему в мире свидетельство Христово, / днесь, святителю, тебе припадаем, // слово нам подати просяще, тя поющим.
Приморския Таврии стража необорима, / днесь восхвалим с волнами плещуще, // с горами подглашающе птиц пению.
Святое рождение сведуще Партенитско, / Богу, в Троице славимому помолимся, // воздвигшему щит граду нашему, Иоанна.
Богородичен: Избавльшую мир от насильства греха и ада, / чистотою же к подвигу привлекшую, // поим Марию Богородицу прилежно.
Песнь 3. Ирмос: Несть свят яко Господь, / и несть праведен яко Бог наш, / Егоже поет вся тварь: // несть праведен паче Тебе Господи.
От неплодных ложесн, / плод молитвы явился чистый, / пощения меч приемь, // пришел еси в меру мужей апостольских.
Чадо Церкве Святыя / воспитанное благодатию, / благий нрав и ум стяжав, // дар исповедничества приял еси, егоже испроси нам.
Неописан Существом, / во образех Христос написася воплощаемь, / Емуже мы Богопоклонение, приносим, // иконам же почитание, от Иоанна научившеся.
Богородичен: Воплотивыйся Бог / плоть прият от Тебе, о Дево, / честныя иконы и Крест, // в залог усыновления нам даруя.
Седален, глас 4: Священными книги снабдевая обитель твою, / и благолепием ю украшая, / явился еси пастве твоей книга одушевленная, / и образ светел Христов, // и доныне пути спасениия нам являеши.
Слава и ныне, Богородичен: Учению Божественному прилежно внимая, / и душу добродетельми украшая, / явилася еси книга Христова одушевленная, / Мати Божия, Слову плоть взаимодавшая, // и миру спасение даровавшая.
Песнь 4. Ирмос: Из горы приосененныя, Слове, пророк, / Единыя Богородицы, / Хотяща воплотитися боговидно усмотри, // и со страхом славословяще силу Твою.
От Таврии горныя пришел еси в Вифлеем, / звездою веры водимый, / достигнув же Иерусалима, священнаго, // Солнцу Христу поклонился, Воскресшу от Гроба.
Христа ради вся оставльшим в бедах помози, / ты бо тленное презрев богатство, / обрел еси домы, и села, тя в молитве призывающия, // и инок сословие усыновил еси.
Птице подобяся, яже на столпостенах, / на гору Богом созданную, / Того взыскуя, часто восходил еси, // научи и нас молитвенному Святей Троице предстоянию.
Богородичен: Иноков Игумению славно почтим, / Единую Богородицу, / чистоты ищущим Хранительницу, // Гору несекомую и Скинию Небесную.
Песнь 5 Ирмос: От нощи неведения, / боговедением Просветивый концы, // просвети мя утром человеколюбия Твоего Господи.
Во тьму зловерия иконоратнаго вшедшим, / страха ради мирскаго и лихоимания безумнаго, // сим противитися учил еси, верныя утверждая.
Фаросе светлый, возсиявый на мори, / лучи веры испущаяй во вся концы, // от ересей мрачных соблюди ны, молимся.
Святыя Троицы сосуде избранный, / слово премудрости возглаголал еси, // якоже святии Дамаскин и Стефан, защищая иконы мужески.
Богородичен: Образы Твоя, о Дево Мати Господня, / чудесы милости озаряют грады и страны, // Православную веру в мире проповедуя.
Песнь 6 Ирмос: Якоже пророка избавил еси / из глубины преисподния, Христе Боже, / и мене от грехов моих избави яко Человеколюбец, // и управи живот мой, молюся.
Спразднует нам Иверия святая, / чистоту бо веры сохраньше иногда, / даде тебе архиерейства благодать, // яко чистоты сосуду благоуханному.
Паствы милосердный заступниче, / святым церквам архитектоне премудрый, / град твой и ныне защити, // храмы Божии в земли твоей умножи.
Авраама в дубраве Троице припадшаго, слышавше, / готфины, иже первее древесем покланяющиися, / древнее заблуждение отложиша, / по сих же ветвь Христу принесша, Иоанна.
Богородичен: Апостоли Тебе зряще, Мати Дево, / укрепляхуся тещи на благовестие, / сих наследники, архипастыри и пастыри наша укрепи, // якоже иногда святителя Иоанна.
Кондак, глас 4.
Подобен: Вознесыйся на Крест: Партенитских предел светильника и предстателя, / храмов здателя, иноков наставника, / и врагов сопротивоборца, Иоанна воспоим: / оружие бо взем — Крест Господень, / иконоратных потреби прелесть / и яко теплый предстатель к Богу // всем подает прегрешений прощение.
Икос Партенитским пределом, пастыря иногда не имущим, / истиннаго и добраго пастыря Бог дарова, / учительна и человеколюбива, / чудес подателя и долгов решителя, / догмат Православных хранителя, / веры истинныя ревнителя, / иже иереом яко брат бысть, / народу же яко отец, / и ныне во славе Христову престолу предстоя, // всем подает прегрешений прощение.
Песнь 7 Ирмос: В начале землю основавый, / и небеса словом утвердивый: / благословен еси во веки, // Господи Боже отец наших.
Между землею и сводом небес, / манием Божиим град устроися, / егоже от врагов нечестивых спасти потщался еси, // Иоанне, наследниче святых отец наших.
Пленения от враг не устрашился еси, / но ино страшное рекл, еже впасти в руце Божии / отметающимся Христа, яко Иуда, // от сего злодейства соблюди нас, чад твоих.
Троицы поборницы воспитай во уделе твоем, / крепость духа нам подавая, / и на брань со враги спасения нашего воздвизая, // якоже иногда людем готфским воевода явился еси.
Богородичен: Не мир, но меч принесе на землю Христос, / сия бо юдоль есть изгнания нашего, / и кто нас заступит, аще не ты Богомати, // яко и Твою душу пройде оружие людей злочестивых.
Песнь 8 Ирмос: На горе святей Прославльшася, / и в купине огнем Приснодевы Моисеови тайну Явльшаго, / Господа пойте // и превозносите во вся веки.
Чудесми и цельбами, иже от тебе бываемыми, / проповедати Христа не престаеши, / о сих бо жителие страны твоея поведающе, // ових к сокрушению, ових же ко Крещению обращают.
Песньми сретоша монаси тело твое, / в праздник Апостол по морю пришедшее, / и нас почитающих память твою, // сподоби тя узрети во Царствии Небеснем.
Троицы Предвечныя молитвенниче, / век свой уведети сподобивыйся, / четыредесять дний помедлив, изшел еси на суд Божий // противу князя хазарскаго, мучителя.
Богородичен: Угоден Богови явился еси, / Пречистей же Богородице приятен, / темже на небесех ныне радуяйся, // помяни нас недостойных, тя призывающих.
Песнь 9 Ирмос: Проявленное на горе законоположнику во огни и купине, / Рождество Приснодевы, / в наше верных спасение, // песньми немолчными величаем.
Коль красны на горах ноги благовествующих Христа, / от нихже единаго поем тя, / неустанно пределы Таврии обходяща, // и пекущася о душах наших.
Видеша тя ученицы стояща на воздусе, / внегда молитву деяти о страждущих во уделе твоем, / и ныне возвыси помышления наша, // ко отечеству истинному, небесному.
Таврии концы настави / православно почитати Троицу Святую, / и нам чадом твоим днесь, святителю Иоанне, // помози начало богоугоднаго жития положити.
Богородичен: Дар Божий воистинну верным дался еси, / Пречистыя Богоматере образ, / Егоже целуим, благодаряще Иоанна, исповедника, // возставления икон ревнителя.
Светилен, глас 8: Свет Святыя Троицы пастве проповедал еси, / паче солнечных луч на горе духовней сияющ, / на нюже взыти верныя научил еси // лествицею добродетелей и ревностию огнесветлою.
Глава 59. Прокимени, апостоли, аллилуиаре, евангелиа, и причастни общи святых, ихже егда творим службу.
Служба пресвятыя Богородицы.
На утрени прокимен, глас 6: Помяну Имя Твое во всяком роде и роде. Стих: Отрыгну сердце мое слово благо: Евангелие Луки, зачало 4.
На литургии прокимен, глас 3. Песнь Богородицы: Величит душа Моя Господа, и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем. Стих: Яко призре на смирение Рабы Своея, се бо от ныне ублажат Мя вси роди. Апостол к филипписием, зачало 240. Или другий, ко евреем, зачало 320. Аллилуиа, глас 8: Слыши Дщи и виждь, и приклони ухо Твое. Стих: Лицу Твоему помолятся богатии людстии. Евангелие Луки, зачало 54. Причастен: Чашу спасения прииму, и Имя Господне призову.
Служба святых Небесных Безплотных сил.
Прокимен, глас 4: Творяй ангелы своя духи, и слуги своя пламень огненный. Стих: Благослови душе моя Господа, Господи Боже мой возвеличился еси зело. Апостол ко евреем, зачало 305. Аллилуиа, глас 5: Хвалите Господа вси ангели Его, хвалите Его вся силы Его. Стих: Яко Той рече, и быша: Той повеле, и создашася. Евангелие Луки, зачало 51. Или Матфеа, зачало 52. Причастен: Творяй ангелы своя:
Служба святых пророков обща.
Прокимен, глас 4: Ты иерей во век по чину Мельхиседекову. Стих: Рече Господь Господеви моему седи одесную Мене, дондеже положу враги Твоя подножие ног Твоих. Апостол к коринфяном, зачало 156: Другий ко евреем, зачало 314: Третий соборнаго послания Иаковля, зачало 57. Аллилуиа, глас 5. Моисей и Аарон в иереех Его, и Самуил в призывающих Имя Его. Стих: Свет возсия праведнику, и правым сердцем веселие. Евангелие Матфеа, зачало 96. И Луки, зачало 62. Причастен: В память вечную:
Служба святых апостолов обща:
Прокимен, глас 8: Во всю землю изыде вещание их: Стих: Небеса поведают Славу Божию: Апостол к коринфяном, зачало 131. Аллилуиа, глас 1: Исповедят Небеса чудеса Твоя Господи. Стих: Бог прославляемь в совете святых. Евангелие апостола единаго, от Матфеа, зачало 34. Апостолов обще евангелие Луки, зачало 50, или 51. Причастен: Во всю землю изыде вещание их:
Служба святителей.
Прокимен, глас 1: Уста моя возглаголют премудрость, и поучение сердца моего разум. Стих: Услышите сия вси языцы, внушите вси живущии по вселенней. Апостол ко евреем, зачало 318. Аллилуиа, глас 2: Уста праведнаго поучатся премудрости, и язык его возглаголет суд. Стих: Закон Бога его в сердце его, и не запнутся стопы его. Евангелие Иоанна, зачало 36. Причастен: В память вечную:
Служба святителей обща.
Прокимен, глас 7: Честна пред Господем смерть преподобных его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Апостол ко евреем, зачало 335. Аллилуиа, глас 2: Священницы Твои облекутся в правду, и преподобнии Твои возрадуются. Евангелие Матфеа, зачало 11. И Иоанна, зачало 35 от полу. Причастен: В память вечную:
Служба преподобных, и Христа ради юродивых обща.
Прокимен, глас 7: Честна пред Господем смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех: Апостол к галатом, зачало 213. Аллилуиа, глас 6: Блажен муж бояйся Господа, в заповедех Его восхощет зело. Стих: Сильно на земли будет семя Его. Евангелие Матфеа, зачало 43. И Луки, зачало 24. Причастен: В память вечную:
Служба мученка.
Прокимен, глас 7: Возвеселится праведник о Господе, и уповает на Него. Стих: Услыши Боже глас мой, внегда молити ми ся к Тебе. Апостол к Тимофею, зачало 292. Аллилуиа, глас 4: Праведник яко финикс процветет: Евангелие Луки, зачало 63. И Иоанна, зачало 52. Причастен: В память вечную:
Служба мученков обща.
Прокимен, глас 4: Святым иже суть на земли Его, удиви Господь вся хотения Своя в них. Стих: Предзрех Господа предо мною выну, яко одесную мене есть, да не подвижуся. Апостол к римляном, зачало 99: Или ко евреем, зачало 330. Аллилуиа, глас 4: Воззваша праведнии, и Господь услыша их, и от всех скорбей их избави их. Стих: Многи скорби праведным, и о всех их избавит я Господь. Евангелие Матфеа, зачало 36. Или Луки, зачало 106. Причастен: Радуйтеся:
Служба священномученка.
Прокимен глас 8: Восхвалятся преподобнии во славе, и возрадуются на ложах своих: Стих: Воспойте Господеви песнь нову, хваление Его в Церкви преподобных. Апостол ко евреем, зачало 334. Аллилуиа, глас 2: Священницы Твои облекутся в правду: Евангелие Луки, зачало 67. Причастен: В память вечную:
Служба священномученков обща.
Прокимен, глас 7: Честна пред Господем: Стих: Что воздам Господеви о всех: Апостол ко евреем, зачало 311, от полу. Или к филипписием, зачало 247. Аллилуиа, глас 2: Священницы Твои облекутся в правду: Евангелие Луки, зачало 24, и 52, и 77. Причастен: Радуйтеся праведнии о Господе:
Служба преподобномученков обща.
Прокимен, глас 8: Восхвалятся преподобнии во славе: Стих: Воспойте Господеви песнь нову: Апостол преподобномученка единаго, к Тимофею, зачало 291. Преподобномученком апостол, к римляном, зачало 94. Аллилуиа, глас 6: Блажен муж бояйся Господа: Стих: Сильно на земли будет семя Его. Евангелие преподобномученку единому, Марка, зачало 37. Преподобномученков, евангелие Матфеа, зачало 38: И Луки, зачало 64. Причастен: Радуйтеся:
Служба святых мученц обща.
Прокимен, глас 4: Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев. Стих: В Церквах благословите Бога, Господа от источник Израилев. Апостол к коринфяном, зачало 181. Другий к галатом, зачало 208. Аллилуиа, глас 1: Терпя потерпех Господа, и внят ми и услыша молитву мою. Евангелие Матфеа, зачало 62, и Марка, зачало 21. Причастен: Радуйтеся:
Служба преподобных жен обща.
Служба исповедников.
Прокимен, Аллилуиа, и причастен писан преподобномученком: Апостол ко ефесеем, зачало 233. Евангелие Луки, зачало 64.
Служба безмездников.
Прокимен, писан мученком. Апостол к коринфяном, зачало 153. Аллилуиа, глас 2: Се что добро, или что красно, но еже жити братии вкупе: Евангелие Матфеа, зачало 34. Причастен: Радуйтеся праведнии о Господе:
Служба за мертвыя.
Прокимен, глас 6: Души их во благих водворятся. Стих: К тебе Господи воздвигох душу мою, Боже мой, на Тя уповах, да не постыжуся во век. Аллилуиа, глас 8: Блажени, яже избрал и приял еси Господи, и память их в род и род.
Апостоли, и евангелиа за упокой по вся дни.
В понедельник апостол к римляном, зачало 113 Евангелие Иоанна, зачало 15.
Во вторник апостол к коринфяном, зачало 162. Евангелие Иоанна, зачало 16.
В среду апостол к коринфяном, зачало 178. Евангелие Иоанна, зачало 21.
В четверток апостол к коринфяном, зачало 160. Евангелие Иоанна, зачало 22.
В пяток апостол к коринфяном, зачало 163. Евангелие, Иоанна, зачало 23.
В субботу апостол к солуняном, зачало 270. Евангелие, Иоанна, зачало 16.
Причастен: Блажени, яже избрал:
Назад к списку
МИНЕЯ — в православной Церкви богослужебный сборник, содержащий службы неподвижных (приходящихся на фиксированные даты) праздников церковного года.
В православной Церкви богослужебный сборник, содержащий службы неподвижных (приходящихся на фиксированные даты) праздников церковного года. (Последования подвижных праздников содержатся в Триоди Постной и Цветной, последования по дням недели — в Октоихе.) Минеей называются также небогослужебные сборники, содержащие тексты житийного и поучительного характера (смотрите Четьи-Минеи).
Месячная (полная) Минея содержит службы на все дни года. Праздничная Минея (иногда называется также «Анфологий») содержит службы наиболее важных праздников и является краткой разновидностью месячной Минеей; состав праздничной Минеи неустойчив, кодифицированного перечня праздников не существует. Общая Минея содержит общие службы ликам святых (преподобным, мученикам и т. д.), которые используются при отсутствии месячной Минеи или если служба конкретному святому не была составлена.
Минея представляет собой результат развития византийского Тропология (древнего сборника, включавшего последования как подвижного, так и неподвижного циклов) и его разделения на несколько богослужебных книг. Календарную основу Минеи составили праздники константинопольского происхождения. В византийскую месячную Минею вошли тексты, созданные авторами константинопольской достудийской (Андрей Критский, Герман Константинопольский), палестинской (Иоанн Дамаскин, Косма Майюмский), константинопольской студийской (Феодор Студит, Климент, Феофан Начертанный, Иосиф Гимнограф и др.) и итало-греческой (с конца X-XI веков; Нил Россанский, Варфоломей Младший) традиций. Базовый состав каждого последования в Минее образуют гимнографический канон, седален, три стихиры, к которым могут прибавляться кондак, дополнительные стихиры и седальны, светилен, отпустительный тропарь, в раннюю эпоху — блаженны (стихиры для пения на евангельских заповедях блаженства — Мф. 5:3-10). С XII века в состав Минеи включаются краткие жития святых. В связи с исчезновением Паремийника (смотрите Паремия) как типа богослужебного сборника чтения Ветхого Завета, положенные на службе дня, также были включены в состав Минеи.
Древнейшие сохранившиеся греческие Минеи датируются концом IX-X веков. Первые славянские Минеи — общая Минея (конец IX — начало X веков), составленная Климентом Охридским, и праздничная Минея (конец IX — начало X веков), сложившаяся в Первом Болгарском царстве трудами Климента Охридского, Константина Преславского, Наума Охридского и их последователей (древнейшие рукописи славянской Минеи датируются XI веком). Праздничная Минея кроме текстов, переведённых с греческого языка, включала оригинальные древне-болгарские тексты. Совмещение праздничной и общей Минеи в конце IX — начале X веков позволило совершать утреню по-славянски каждый день церковного года. В X-XI веках путём дополнения и редактирования праздничной Минеи сложилась славянская месячная Минея. Это происходило в процессе византинизации славянского богослужения и его ориентации на константинопольские литургические образцы, что привело к вытеснению многих оригинальных древне-болгарских текстов Минеи переводными. Некоторые службы славяно-русским святым первоначально были написаны по-гречески, но до настоящего времени дошли только в славянских переводах (древнейшие службы святому равноапостольному Кириллу, святым Борису и Глебу, преподобному Иоанну Рыльскому). В средние века созданы особые богослужебные сборники, посвящённые славянским национальным святым, содержащие минейный материал, например сербский сборник «Сербляк», древне-русский сбоник «Книга новых русских чудотворцев» (название может варьироваться). В XI веке формировалась древне-грузинская Минея. В этой традиции известна так называемая новая Минея, которая содержала материал не на все дни церковного года, но при этом по объёму значительно превышала Тропологий. Она послужила основой для более поздних полных служебных Миней в древне-грузинской гимнографии.
Славяно-русские Минеи подверглись масштабному редактированию в XIV веке в связи с распространением Иерусалимского устава (смотрите Типикон), в XVII веке — в результате книжной справы и в XIX-XX веках. Кодификация состава греческой Минеи происходила в конце XVIII-XIX ввеков благодаря изданиям Минеи Варфоломея Кутлумушского и кардинала Ж.Б. Питра.
В современной богослужебной практике РПЦ наибольшее распространение получило издание Минеи 1978-1989 годов, дополненное значительным количеством новых последований. В 2005 году появилась «Минея дополнительная», которая содержит преимущественно службы новопрославленным святым, новомученикам и исповедникам российским.