Минея общая

«Зеленые» минеи изданы по благословению Святейшего Патриарха Московского и всея Руси Алексия II Издатательским Советом Русской Православной Церкви в 2002 году.

Минеи подготовлены на основе издания, выпущенного в 1978–1989 годах Издательским Отделом Московского Патриархата. В каждый том добавлены новые, утвержденные Святейшим Патриархом Алексием II и Священным Синодом службы, тропари, кондаки и молитвы святым, прославленным Русской Православной Церковью за последние годы. Богослужебные тексты сопровождаются житийными справками и прорисями икон. Дополнен новыми памятями святых месяцеслов. В старом издании во многих томах были опущены Богородичны, теперь они помещаются в конце каждой книги. Минея-сентябрь полностью переработана и выдержана в том же стиле, что и остальные тома.

Даты по старому стилю.
Текст в гражданской орфографии, формат файлов djvu

Сентябрь (по дням) — Том 1 (1-30 сентября)

Октябрь — Том 1 (1-31 октября)

Ноябрь — Том 1 (1-14 ноября), Том 2 (15-30 ноября)

Декабрь — Том 1 (1-16 декабря), Том 2 (15-30 декабря)

Январь — Том 1 (1-14 января), Том 2 (15-31 января)

Служба святителю Иоанну исповеднику, епископу Готфскому († ок. 802, память 19 мая и 26 июня), составлена в Свято-Тихоновском гуманитарном университете.

Служба святителю Иоанну Готфскому
На Господи, воззвах: стихиры, глас 4: Возведи очи твои, Иерусалиме, / и виждь северную страну чужедальную, / от неяже прииде к тебе чадо светообразное, / от горнаго Фороса на гору Фаворскую, / прежде страдания и изгнания своего, // свет Воскресения ища прияти, в тебе сияющий.
Воспомяни славу твою, святая Византие, / како христианский мир объяла еси, / кую красоту во образех святых явила еси, / колик сонм свидетелей Христовых возрастила еси, / от нихже единаго Иоанна воспой, яко поборника // честных икон восставления.
Возрадуйся днесь, Церкве Русская, / единаго от сонма святых Таврических видя прославляема, / апостолу Андрею Первозванному последователя, / святителю Клименту Инкерманскому подражателя, / священномученик Херсонесских почитателя, / Стефану Сурожскому единонравнаго, // Иоанна святаго, пределов Партенитских хранителя.
Слава, глас 8: Отче Иоанне прехвальне, / народа избранниче, / монахов, иже в Таврии, наставниче, / веры исповедниче! / Благоразсудну и трезвенну душу устроив, / догматы же уяснив Божественныя, / усердно подвизался еси, / о чистоте Православия, // о нейже ревновати и нас научи.
Тропарь, глас 1: Православныя Таврии покровителю, / Партенитских пределов украсителю, / чудес милосердия источниче, / истины твердый исповедниче, / святителю, отче Иоанне, / моли Христа Бога, Егоже от юности возлюбил еси, / ревность о Богоугождении нам даровати, // умирити мир и спасти души наша.
Ин тропарь, глас 2: Образ твой почитающе, молим тя, святый, / просяще полезная душам нашим, / ты бо душу свою на всяк день Церкве ради полагал еси, / да избавиши паству, Богом данную, от работы вражия, / темже, Иоанне исповедниче, вопием ти: // радости исполни православно поющих память твою.
Канон, глас 8.
Песнь 1. Ирмос: Истрясшему в мори мучительство фараоне, / и Израиля сушею наставльшему, // поим Христу, яко прославися во веки.

Явившему в мире свидетельство Христово, / днесь, святителю, тебе припадаем, // слово нам подати просяще, тя поющим.
Приморския Таврии стража необорима, / днесь восхвалим с волнами плещуще, // с горами подглашающе птиц пению.
Святое рождение сведуще Партенитско, / Богу, в Троице славимому помолимся, // воздвигшему щит граду нашему, Иоанна.
Богородичен: Избавльшую мир от насильства греха и ада, / чистотою же к подвигу привлекшую, // поим Марию Богородицу прилежно.
Песнь 3. Ирмос: Несть свят яко Господь, / и несть праведен яко Бог наш, / Егоже поет вся тварь: // несть праведен паче Тебе Господи.
От неплодных ложесн, / плод молитвы явился чистый, / пощения меч приемь, // пришел еси в меру мужей апостольских.
Чадо Церкве Святыя / воспитанное благодатию, / благий нрав и ум стяжав, // дар исповедничества приял еси, егоже испроси нам.
Неописан Существом, / во образех Христос написася воплощаемь, / Емуже мы Богопоклонение, приносим, // иконам же почитание, от Иоанна научившеся.
Богородичен: Воплотивыйся Бог / плоть прият от Тебе, о Дево, / честныя иконы и Крест, // в залог усыновления нам даруя.
Седален, глас 4: Священными книги снабдевая обитель твою, / и благолепием ю украшая, / явился еси пастве твоей книга одушевленная, / и образ светел Христов, // и доныне пути спасениия нам являеши.
Слава и ныне, Богородичен: Учению Божественному прилежно внимая, / и душу добродетельми украшая, / явилася еси книга Христова одушевленная, / Мати Божия, Слову плоть взаимодавшая, // и миру спасение даровавшая.
Песнь 4. Ирмос: Из горы приосененныя, Слове, пророк, / Единыя Богородицы, / Хотяща воплотитися боговидно усмотри, // и со страхом славословяще силу Твою.
От Таврии горныя пришел еси в Вифлеем, / звездою веры водимый, / достигнув же Иерусалима, священнаго, // Солнцу Христу поклонился, Воскресшу от Гроба.
Христа ради вся оставльшим в бедах помози, / ты бо тленное презрев богатство, / обрел еси домы, и села, тя в молитве призывающия, // и инок сословие усыновил еси.
Птице подобяся, яже на столпостенах, / на гору Богом созданную, / Того взыскуя, часто восходил еси, // научи и нас молитвенному Святей Троице предстоянию.
Богородичен: Иноков Игумению славно почтим, / Единую Богородицу, / чистоты ищущим Хранительницу, // Гору несекомую и Скинию Небесную.
Песнь 5 Ирмос: От нощи неведения, / боговедением Просветивый концы, // просвети мя утром человеколюбия Твоего Господи.
Во тьму зловерия иконоратнаго вшедшим, / страха ради мирскаго и лихоимания безумнаго, // сим противитися учил еси, верныя утверждая.
Фаросе светлый, возсиявый на мори, / лучи веры испущаяй во вся концы, // от ересей мрачных соблюди ны, молимся.
Святыя Троицы сосуде избранный, / слово премудрости возглаголал еси, // якоже святии Дамаскин и Стефан, защищая иконы мужески.
Богородичен: Образы Твоя, о Дево Мати Господня, / чудесы милости озаряют грады и страны, // Православную веру в мире проповедуя.
Песнь 6 Ирмос: Якоже пророка избавил еси / из глубины преисподния, Христе Боже, / и мене от грехов моих избави яко Человеколюбец, // и управи живот мой, молюся.

Спразднует нам Иверия святая, / чистоту бо веры сохраньше иногда, / даде тебе архиерейства благодать, // яко чистоты сосуду благоуханному.
Паствы милосердный заступниче, / святым церквам архитектоне премудрый, / град твой и ныне защити, // храмы Божии в земли твоей умножи.
Авраама в дубраве Троице припадшаго, слышавше, / готфины, иже первее древесем покланяющиися, / древнее заблуждение отложиша, / по сих же ветвь Христу принесша, Иоанна.
Богородичен: Апостоли Тебе зряще, Мати Дево, / укрепляхуся тещи на благовестие, / сих наследники, архипастыри и пастыри наша укрепи, // якоже иногда святителя Иоанна.
Кондак, глас 4.
Подобен: Вознесыйся на Крест: Партенитских предел светильника и предстателя, / храмов здателя, иноков наставника, / и врагов сопротивоборца, Иоанна воспоим: / оружие бо взем — Крест Господень, / иконоратных потреби прелесть / и яко теплый предстатель к Богу // всем подает прегрешений прощение.
Икос Партенитским пределом, пастыря иногда не имущим, / истиннаго и добраго пастыря Бог дарова, / учительна и человеколюбива, / чудес подателя и долгов решителя, / догмат Православных хранителя, / веры истинныя ревнителя, / иже иереом яко брат бысть, / народу же яко отец, / и ныне во славе Христову престолу предстоя, // всем подает прегрешений прощение.
Песнь 7 Ирмос: В начале землю основавый, / и небеса словом утвердивый: / благословен еси во веки, // Господи Боже отец наших.
Между землею и сводом небес, / манием Божиим град устроися, / егоже от врагов нечестивых спасти потщался еси, // Иоанне, наследниче святых отец наших.
Пленения от враг не устрашился еси, / но ино страшное рекл, еже впасти в руце Божии / отметающимся Христа, яко Иуда, // от сего злодейства соблюди нас, чад твоих.
Троицы поборницы воспитай во уделе твоем, / крепость духа нам подавая, / и на брань со враги спасения нашего воздвизая, // якоже иногда людем готфским воевода явился еси.
Богородичен: Не мир, но меч принесе на землю Христос, / сия бо юдоль есть изгнания нашего, / и кто нас заступит, аще не ты Богомати, // яко и Твою душу пройде оружие людей злочестивых.
Песнь 8 Ирмос: На горе святей Прославльшася, / и в купине огнем Приснодевы Моисеови тайну Явльшаго, / Господа пойте // и превозносите во вся веки.
Чудесми и цельбами, иже от тебе бываемыми, / проповедати Христа не престаеши, / о сих бо жителие страны твоея поведающе, // ових к сокрушению, ових же ко Крещению обращают.
Песньми сретоша монаси тело твое, / в праздник Апостол по морю пришедшее, / и нас почитающих память твою, // сподоби тя узрети во Царствии Небеснем.
Троицы Предвечныя молитвенниче, / век свой уведети сподобивыйся, / четыредесять дний помедлив, изшел еси на суд Божий // противу князя хазарскаго, мучителя.
Богородичен: Угоден Богови явился еси, / Пречистей же Богородице приятен, / темже на небесех ныне радуяйся, // помяни нас недостойных, тя призывающих.
Песнь 9 Ирмос: Проявленное на горе законоположнику во огни и купине, / Рождество Приснодевы, / в наше верных спасение, // песньми немолчными величаем.
Коль красны на горах ноги благовествующих Христа, / от нихже единаго поем тя, / неустанно пределы Таврии обходяща, // и пекущася о душах наших.

Видеша тя ученицы стояща на воздусе, / внегда молитву деяти о страждущих во уделе твоем, / и ныне возвыси помышления наша, // ко отечеству истинному, небесному.
Таврии концы настави / православно почитати Троицу Святую, / и нам чадом твоим днесь, святителю Иоанне, // помози начало богоугоднаго жития положити.
Богородичен: Дар Божий воистинну верным дался еси, / Пречистыя Богоматере образ, / Егоже целуим, благодаряще Иоанна, исповедника, // возставления икон ревнителя.
Светилен, глас 8: Свет Святыя Троицы пастве проповедал еси, / паче солнечных луч на горе духовней сияющ, / на нюже взыти верныя научил еси // лествицею добродетелей и ревностию огнесветлою.

Глава 59. Прокимени, апостоли, аллилуиаре, евангелиа, и причастни общи святых, ихже егда творим службу.

Служба пресвятыя Богородицы.

На утрени прокимен, глас 6: Помяну Имя Твое во всяком роде и роде. Стих: Отрыгну сердце мое слово благо: Евангелие Луки, зачало 4.

На литургии прокимен, глас 3. Песнь Богородицы: Величит душа Моя Господа, и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем. Стих: Яко призре на смирение Рабы Своея, се бо от ныне ублажат Мя вси роди. Апостол к филипписием, зачало 240. Или другий, ко евреем, зачало 320. Аллилуиа, глас 8: Слыши Дщи и виждь, и приклони ухо Твое. Стих: Лицу Твоему помолятся богатии людстии. Евангелие Луки, зачало 54. Причастен: Чашу спасения прииму, и Имя Господне призову.

Служба святых Небесных Безплотных сил.

Прокимен, глас 4: Творяй ангелы своя духи, и слуги своя пламень огненный. Стих: Благослови душе моя Господа, Господи Боже мой возвеличился еси зело. Апостол ко евреем, зачало 305. Аллилуиа, глас 5: Хвалите Господа вси ангели Его, хвалите Его вся силы Его. Стих: Яко Той рече, и быша: Той повеле, и создашася. Евангелие Луки, зачало 51. Или Матфеа, зачало 52. Причастен: Творяй ангелы своя:

Служба святых пророков обща.

Прокимен, глас 4: Ты иерей во век по чину Мельхиседекову. Стих: Рече Господь Господеви моему седи одесную Мене, дондеже положу враги Твоя подножие ног Твоих. Апостол к коринфяном, зачало 156: Другий ко евреем, зачало 314: Третий соборнаго послания Иаковля, зачало 57. Аллилуиа, глас 5. Моисей и Аарон в иереех Его, и Самуил в призывающих Имя Его. Стих: Свет возсия праведнику, и правым сердцем веселие. Евангелие Матфеа, зачало 96. И Луки, зачало 62. Причастен: В память вечную:

Служба святых апостолов обща:

Прокимен, глас 8: Во всю землю изыде вещание их: Стих: Небеса поведают Славу Божию: Апостол к коринфяном, зачало 131. Аллилуиа, глас 1: Исповедят Небеса чудеса Твоя Господи. Стих: Бог прославляемь в совете святых. Евангелие апостола единаго, от Матфеа, зачало 34. Апостолов обще евангелие Луки, зачало 50, или 51. Причастен: Во всю землю изыде вещание их:

Служба святителей.

Прокимен, глас 1: Уста моя возглаголют премудрость, и поучение сердца моего разум. Стих: Услышите сия вси языцы, внушите вси живущии по вселенней. Апостол ко евреем, зачало 318. Аллилуиа, глас 2: Уста праведнаго поучатся премудрости, и язык его возглаголет суд. Стих: Закон Бога его в сердце его, и не запнутся стопы его. Евангелие Иоанна, зачало 36. Причастен: В память вечную:

Служба святителей обща.

Прокимен, глас 7: Честна пред Господем смерть преподобных его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Апостол ко евреем, зачало 335. Аллилуиа, глас 2: Священницы Твои облекутся в правду, и преподобнии Твои возрадуются. Евангелие Матфеа, зачало 11. И Иоанна, зачало 35 от полу. Причастен: В память вечную:

Служба преподобных, и Христа ради юродивых обща.

Прокимен, глас 7: Честна пред Господем смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех: Апостол к галатом, зачало 213. Аллилуиа, глас 6: Блажен муж бояйся Господа, в заповедех Его восхощет зело. Стих: Сильно на земли будет семя Его. Евангелие Матфеа, зачало 43. И Луки, зачало 24. Причастен: В память вечную:

Служба мученка.

Прокимен, глас 7: Возвеселится праведник о Господе, и уповает на Него. Стих: Услыши Боже глас мой, внегда молити ми ся к Тебе. Апостол к Тимофею, зачало 292. Аллилуиа, глас 4: Праведник яко финикс процветет: Евангелие Луки, зачало 63. И Иоанна, зачало 52. Причастен: В память вечную:

Служба мученков обща.

Прокимен, глас 4: Святым иже суть на земли Его, удиви Господь вся хотения Своя в них. Стих: Предзрех Господа предо мною выну, яко одесную мене есть, да не подвижуся. Апостол к римляном, зачало 99: Или ко евреем, зачало 330. Аллилуиа, глас 4: Воззваша праведнии, и Господь услыша их, и от всех скорбей их избави их. Стих: Многи скорби праведным, и о всех их избавит я Господь. Евангелие Матфеа, зачало 36. Или Луки, зачало 106. Причастен: Радуйтеся:

Служба священномученка.

Прокимен глас 8: Восхвалятся преподобнии во славе, и возрадуются на ложах своих: Стих: Воспойте Господеви песнь нову, хваление Его в Церкви преподобных. Апостол ко евреем, зачало 334. Аллилуиа, глас 2: Священницы Твои облекутся в правду: Евангелие Луки, зачало 67. Причастен: В память вечную:

Служба священномученков обща.

Прокимен, глас 7: Честна пред Господем: Стих: Что воздам Господеви о всех: Апостол ко евреем, зачало 311, от полу. Или к филипписием, зачало 247. Аллилуиа, глас 2: Священницы Твои облекутся в правду: Евангелие Луки, зачало 24, и 52, и 77. Причастен: Радуйтеся праведнии о Господе:

Служба преподобномученков обща.

Прокимен, глас 8: Восхвалятся преподобнии во славе: Стих: Воспойте Господеви песнь нову: Апостол преподобномученка единаго, к Тимофею, зачало 291. Преподобномученком апостол, к римляном, зачало 94. Аллилуиа, глас 6: Блажен муж бояйся Господа: Стих: Сильно на земли будет семя Его. Евангелие преподобномученку единому, Марка, зачало 37. Преподобномученков, евангелие Матфеа, зачало 38: И Луки, зачало 64. Причастен: Радуйтеся:

Служба святых мученц обща.

Прокимен, глас 4: Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев. Стих: В Церквах благословите Бога, Господа от источник Израилев. Апостол к коринфяном, зачало 181. Другий к галатом, зачало 208. Аллилуиа, глас 1: Терпя потерпех Господа, и внят ми и услыша молитву мою. Евангелие Матфеа, зачало 62, и Марка, зачало 21. Причастен: Радуйтеся:

Служба преподобных жен обща.

Служба исповедников.

Прокимен, Аллилуиа, и причастен писан преподобномученком: Апостол ко ефесеем, зачало 233. Евангелие Луки, зачало 64.

Служба безмездников.

Прокимен, писан мученком. Апостол к коринфяном, зачало 153. Аллилуиа, глас 2: Се что добро, или что красно, но еже жити братии вкупе: Евангелие Матфеа, зачало 34. Причастен: Радуйтеся праведнии о Господе:

Служба за мертвыя.

Прокимен, глас 6: Души их во благих водворятся. Стих: К тебе Господи воздвигох душу мою, Боже мой, на Тя уповах, да не постыжуся во век. Аллилуиа, глас 8: Блажени, яже избрал и приял еси Господи, и память их в род и род.

Апостоли, и евангелиа за упокой по вся дни.

В понедельник апостол к римляном, зачало 113 Евангелие Иоанна, зачало 15.

Во вторник апостол к коринфяном, зачало 162. Евангелие Иоанна, зачало 16.

В среду апостол к коринфяном, зачало 178. Евангелие Иоанна, зачало 21.

В четверток апостол к коринфяном, зачало 160. Евангелие Иоанна, зачало 22.

В пяток апостол к коринфяном, зачало 163. Евангелие, Иоанна, зачало 23.

В субботу апостол к солуняном, зачало 270. Евангелие, Иоанна, зачало 16.

Причастен: Блажени, яже избрал:

Назад к списку

МИНЕЯ — в пра­во­слав­ной Церк­ви бо­го­слу­жеб­ный сбор­ник, со­дер­жа­щий служ­бы не­под­виж­ных (при­хо­дя­щих­ся на фик­си­ро­ван­ные да­ты) празд­ни­ков цер­ков­но­го го­да.

В пра­во­слав­ной Церк­ви бо­го­слу­жеб­ный сбор­ник, со­дер­жа­щий служ­бы не­под­виж­ных (при­хо­дя­щих­ся на фик­си­ро­ван­ные да­ты) празд­ни­ков цер­ков­но­го го­да. (По­сле­до­ва­ния по­движ­ных празд­ни­ков со­дер­жат­ся в Трио­ди По­ст­ной и Цвет­ной, по­сле­до­ва­ния по дням не­де­ли — в Ок­тои­хе.) Минеей на­зы­ва­ют­ся так­же не­бо­го­слу­жеб­ные сбор­ни­ки, со­дер­жа­щие тек­сты жи­тий­но­го и по­учи­тель­но­го ха­рак­те­ра (смотрите Че­тьи-Ми­неи).

Ме­сяч­ная (пол­ная) Минея со­дер­жит служ­бы на все дни го­да. Празд­нич­ная Минея (ино­гда на­зы­ва­ет­ся так­же «Ан­фо­ло­гий») со­дер­жит служ­бы наи­бо­лее важ­ных праз­д­ни­ков и яв­ля­ет­ся крат­кой раз­но­вид­но­стью ме­сяч­ной Минеей; со­став празд­нич­ной Минеи не­ус­той­чив, ко­ди­фи­ци­ро­ван­но­го пе­реч­ня празд­ни­ков не су­ще­ст­ву­ет. Об­щая Минея со­дер­жит об­щие служ­бы ли­кам свя­тых (пре­по­доб­ным, му­че­ни­кам и т. д.), ко­то­рые ис­поль­зу­ют­ся при от­сут­ст­вии ме­сяч­ной Минеи или ес­ли служ­ба кон­крет­но­му свя­то­му не бы­ла со­став­ле­на.

Минея пред­став­ля­ет со­бой ре­зуль­тат раз­ви­тия ви­зантийского Тро­по­ло­гия (древ­не­го сбор­ни­ка, вклю­чав­ше­го по­сле­до­ва­ния как под­виж­но­го, так и не­под­виж­но­го цик­лов) и его раз­де­ле­ния на несколько бо­го­слу­жеб­ных книг. Ка­лен­дар­ную ос­но­ву Минеи со­ста­ви­ли празд­ни­ки кон­стан­ти­но­поль­ско­го про­ис­хо­ж­де­ния. В ви­зантийскую ме­сяч­ную Минею во­шли тек­сты, соз­дан­ные ав­то­ра­ми кон­стан­ти­но­поль­ской дос­ту­дий­ской (Ан­д­рей Крит­ский, Гер­ман Кон­стан­ти­но­поль­ский), па­ле­стин­ской (Ио­анн Да­ма­скин, Кос­ма Май­юм­ский), кон­стан­ти­но­поль­ской сту­дий­ской (Фео­дор Сту­дит, Кли­мент, Фео­фан На­чер­тан­ный, Ио­сиф Гим­но­граф и др.) и ита­ло-гре­че­ской (с конца X-XI веков; Нил Рос­сан­ский, Вар­фо­ло­мей Млад­ший) тра­ди­ций. Ба­зо­вый со­став ка­ж­до­го по­сле­до­ва­ния в Минее об­ра­зу­ют гим­но­гра­фический ка­нон, се­да­лен, три сти­хи­ры, к ко­то­рым мо­гут при­бав­лять­ся кон­дак, до­пол­ни­тель­ные сти­хи­ры и се­даль­ны, све­ти­лен, от­пус­ти­тель­ный тро­парь, в ран­нюю эпо­ху — бла­жен­ны (сти­хи­ры для пе­ния на еван­гель­ских за­по­ве­дях бла­жен­ст­ва — Мф. 5:3-10). С XII века в со­став Минеи вклю­ча­ют­ся крат­кие жи­тия свя­тых. В свя­зи с ис­чез­но­ве­ни­ем Па­ре­мий­ни­ка (смотрите Па­ре­мия) как ти­па бо­го­слу­жеб­но­го сборника чте­ния Вет­хо­го За­ве­та, по­ло­жен­ные на служ­бе дня, так­же бы­ли вклю­че­ны в со­став Ми­неи.

Древ­ней­шие со­хра­нив­шие­ся греческие Минеи да­ти­ру­ют­ся концом IX-X веков. Пер­вые славянские Минеи — об­щая Минея (конец IX — начало X веков), со­став­лен­ная Кли­мен­том Ох­рид­ским, и празд­нич­ная Минея (конец IX — начало X веков), сло­жив­шая­ся в Пер­вом Бол­гар­ском цар­ст­ве тру­да­ми Кли­мен­та Ох­рид­ско­го, Кон­стан­ти­на Пре­слав­ско­го, Нау­ма Ох­рид­ско­го и их по­сле­до­ва­те­лей (древ­ней­шие ру­ко­пи­си славянской Минеи да­ти­ру­ют­ся XI веком). Празд­нич­ная Минея кро­ме тек­стов, пе­ре­ве­дён­ных с греческого языка, вклю­ча­ла ори­ги­наль­ные древне-болгарские тек­сты. Со­вме­ще­ние празд­нич­ной и об­щей Минеи в конце IX — начале X веков по­зво­ли­ло со­вер­шать ут­ре­ню по-сла­вян­ски ка­ж­дый день цер­ков­но­го го­да. В X-XI веках пу­тём до­пол­не­ния и ре­дак­ти­ро­ва­ния празд­нич­ной Минеи сло­жи­лась славянская ме­сяч­ная Минея. Это про­ис­хо­ди­ло в про­цес­се ви­зан­ти­ни­за­ции славянского бо­го­слу­же­ния и его ори­ен­та­ции на кон­стан­ти­но­поль­ские ли­тур­гические об­раз­цы, что при­ве­ло к вы­тес­не­нию многих ори­ги­наль­ных древне-болгарских тек­стов Минеи пе­ре­вод­ны­ми. Не­ко­то­рые слу­ж­бы сла­вя­но-русским свя­тым пер­во­на­чаль­но бы­ли на­пи­са­ны по-гре­че­ски, но до на­стоя­ще­го вре­ме­ни дош­ли толь­ко в славянских пе­ре­во­дах (древ­ней­шие служ­бы святому рав­но­апостольному Ки­рил­лу, свя­тым Бо­ри­су и Гле­бу, преподобному Ио­ан­ну Рыль­ско­му). В сред­ние ве­ка соз­да­ны осо­бые бо­го­слу­жеб­ные сбор­ни­ки, по­свя­щён­ные славянским национальным свя­тым, со­дер­жа­щие ми­ней­ный ма­те­ри­ал, например сербский сборник «Серб­ляк», древне-русский сбоник «Кни­га но­вых рус­ских чу­до­твор­цев» (на­зва­ние мо­жет варь­и­ро­вать­ся). В XI веке фор­ми­ро­ва­лась древне-грузинская Минея. В этой тра­ди­ции из­вест­на так называемая но­вая Минея, ко­то­рая со­дер­жа­ла ма­те­ри­ал не на все дни цер­ков­но­го го­да, но при этом по объ­ё­му зна­чи­тель­но пре­вы­ша­ла Тро­по­ло­гий. Она по­слу­жи­ла ос­но­вой для бо­лее позд­них пол­ных слу­жеб­ных Миней в древне-грузинской гим­но­гра­фии.

Сла­вя­но-русские Минеи под­верг­лись мас­штаб­но­му ре­дак­ти­ро­ва­нию в XIV веке в свя­зи с рас­про­стра­не­ни­ем Ие­ру­са­лим­ско­го ус­та­ва (смотрите Ти­пи­кон), в XVII веке — в ре­зуль­та­те книж­ной спра­вы и в XIX-XX веках. Ко­ди­фи­ка­ция со­ста­ва греческой Минеи про­ис­хо­ди­ла в конце XVIII-XIX ввеков бла­го­да­ря из­да­ни­ям Минеи Вар­фо­ло­мея Кут­лу­муш­ско­го и кар­ди­на­ла Ж.Б. Пит­ра.

В современной бо­го­слу­жеб­ной прак­ти­ке РПЦ наи­боль­шее рас­про­стра­не­ние по­лу­чи­ло из­да­ние Минеи 1978-1989 годов, до­пол­нен­ное зна­чительным ко­ли­че­ст­вом но­вых по­сле­до­ва­ний. В 2005 году поя­ви­лась «Минея до­пол­ни­тель­ная», ко­то­рая со­дер­жит пре­имущественно служ­бы но­во­про­слав­лен­ным свя­тым, но­во­му­че­ни­кам и ис­по­вед­ни­кам рос­сий­ским.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *